هل جربت عقاب المد على القدمين؟

الاثنين، أغسطس 23، 2010

الشيخة فاطمة

كانت جميلة.. خفيفة الظل، تتميز بحزم وحسم وفي نفس الوقت حنان ورقة قلب، في اوائل الخمسينات من عمرها
 كانت منتقبة لكن طبعا كنا نرى وجهها في مصلى السيدات، ملامحها كانت خير معبر عن شخصيتها، وكنت قد اعتدت ان اقضي اوقات فراغي في المسجد بعد انتهاء محاضراتي الجامعية، أصلي واحضر الخطب ودروس التجويد، كانت الشيخة فاطمة هي  مديرة المكان ويعمل تحت يديها بنات وسيدات اقل خبرة وعلما منها تدربهم لتحفيظ رواد الجامع من السيدات وتعليمهن لتجويد القرآن.
وكانت شيماء من نصيبي حيث طلبت منها الشيخ فاطمة في اول ذهابي للمسجد ان تتولى امر تدريسي التجويد ومتابعتي في الحفظ والتسميع، شيماء كانت طيبة جدا، خمرية البشرة ونحيفة ذات صوت مهزوز نوعا ومنخفض دائما.. وكانت قد بدأت تنشأ بيننا صداقة ونتحدث تليفونيا ونخرج سويا للغداء بعد الدرس


كنت احفظ منها واردد ورائها واسألها احيانا عن معاني الكلمات، كانت تجيب اذا عرفت الاجابة او تذهب للشيخة فاطمة تسألها لو الاجابة عصت عليها. 
في يوم سألتها : ليه ما يكونش معاكي تفاسير ومعاجم تجاوبيني منها بدل ما نعطل الشيخة؟
وكان ردها: لا الشيخة فاطمة ما تحبش كدة، دي امانة وانا الحاجة اللي مافهمش فيها ماعملهاش، والا اتعاقب في الدنيا والآخرة.. الشيخة فاطمة طيبة ايوة انما زعلها وحش خصوصا فيما يتعلق بالامانة، انتي عايزاها تعلقني من رجلي؟
انا في ذهول: تعلقك ازاي يعني؟
فأجابت بابتسامة خجولة: شايفة الخشبة العريضة اللي هناك دي؟ دي الفلكة اللي بنتمد عليها لما نغلط غلطة زي دي، في آخر اليوم بعد صلاة العشاء الباب بيتقفل واللي غلطت بتتحاسب، تنام عالارض وتمد رجليها الاتنين في الفلكة واتنين مننا يمسكوا الفلكة والشيخة فاطمة تعاقبها على رجليها بالخرزانة.


انا: يا نهار اسود!!! الشيخة فاطمة بتمدكم على رجليكم؟ معقول؟؟ ايه لعب العيال دة؟؟
قالت لي: انتي فاهمة الدنيا غلط، الضرب مش بس للعيال الضرب للي يغلط، واحنا بنحب الشيخة فاطمة والشغل هنا مجدي مادياً غير كمان انه ثواب كبير، وهي بتخيرنا اول مابنيجي نقدم عالشغل، وبتقول لنا اللي يغلط او يشتغل من غير ضمير، انا بمد زي مشايخ ومطوعين زمان، اللي مش عايزة تتمد تخلي بالها وماتغلطش، وكدة كدة مافيش عقاب للجدد لحد 3 شهور، من بعد ال 3 شهور الاولى الغلطة بعلقة في الفلكة على طول
اللي موافق اهلا وسهلا واللي مش موافق بيمشي 
سألتها وانا لازلت مذهولة: طيب والاهانة؟ وكرامتك؟ 
ردت: العقاب بيمشي على الجميع، مافيش واحدة من المحفظات اللي قدامك دول ماتمدتش على رجليها من الشيخة فاطمة، وكلنا بنحبها وبنحترمها، وكرامتنا محفوظة مادام الباب مقفول علينا، وعقاب الدنيا بيخفف من عقاب الآخرة كمان على فكرة.


ثم انتبهت شيماء فجأة وكأنما قرصها ثعبان: شفتي بقى آخرة الرغي؟؟ اهي الشيخة فاطمة شافتني، انا كدة هتمد آخر اليوم، منك لله.. اتفضلي سمعي الجزء اللي عليكي النهاردة من فضلك


وبدأت في التسميع لكن دون تركيز اذ تشتت ذهني بتخيل صورة الفلكة والشيخة فاطمة وهي بتمد البنات، وكنت فعلا مذهولة ان هذا مازال يحدث وفي الحضر لا الريف ولبنات كبيرات اعمارهن ما بين العشرينات والثلاثينات


فقاطعتني شيماء: ايه العك دة؟ يا بنتي التحريف في كلام ربنا دة تاخدي عليه ذنوب.. ركزي وبلاش دلع ربنا يهديكي
انا: ذنوب؟؟؟ استغفر الله العظيم، طيب انا فعلا مش مركزة دلوقت، بلاش النهاردة
وفعلا لاغينا الدرس
وذهبت للشيخة فاطمة اشكو لها قلة تركيزي وقدرتي على الحفظ في العموم، ثم حاولت ان المح ان شيماء تبذل قصارى جهدها معي واني انا من يشتت الدرس واتجاذب اطراف الحديث معها (علني انقذ قدميها المسكينتان من علقة اليوم)
ردت علي الشيخة فاطمة ببشاشة وجهها المعتادة: الحفظ في الكبر بيكون اصعب بكتير من الحفظ لطفل صغير، الطفل بيكون مخه حاضر وبيبقى صفحة بيضا سهل نملاها، ولو حتى صعب فالفلكة بتقوم بالواجب، انما الكبير بقى نعمل معاه ايه عشان يحفظ؟ آنسة زيك كدة نحفظها بالعافية؟ نمدها على رجليها؟ ههههههه


وضحكت انا ايضا وانا في قمة الاحراج، فلطالما كانت فكرتي عن الفلكة انها عقاب للصغار فقط ولم اشاهدها ابدا الا في التلفاز ولم يحدث ابدا في يوم ان انضربت على قدمي.
 بدأت الفكرة تلعب برأسي، شيء ما يشدني ان اخوض هذه التجربة، وبالمرة تساعدني على الحفظ، ولما لا اجرب؟ 


انا (ضاحكة محاولة ان اخفي خجلي ) : ههههههه دانا عمري ماتمديت وانا صغيرة هتمد وانا كبيرة؟
الشيخة فاطمة ضاحكة: ماهو عشان عمرك ماتمديتي مش عارفة تحفظي
انا: على فكرة انا ممكن اعمل اي حاجة عشان احفظ وآخد ثواب الحفظ
الشيخة فاطمة مبتسمة : بارك الله فيكي، خلاص اعملي حسابك.. يوم ما تيجي مش حافظة همدك بنفسي على الفلكة ، اظن التهديد دة لوحده يخليكي تحفظي هههههه


هي كانت متخيلة اني امزح، او لم اعني ما قلت، لم تكن جادة ولم يكن في نيتها مدي على قدمي طبعا، لكن انا كنت اعلم اني لن اتنازل عن تقديم قدماي للفلكة هدية لو لم افلح في الحفظ هذه المرة، واجتهدت بشدة في الحفظ رعباً من فكرة ان تنهال الخرزانة على قدمي


حكيت كل ما حدث لشيماء في التليفون في المساء، وضحكنا كثيرا ونحن نتخيل منظري وانا ممدودة في الفلكة اصرخ واقول "حرمت خلاص هحفظ" كما اطفال الكتاتيب ( هي ايضا لم تكن تعلم بأني جادة وانوي ان اعاقَب فعلا) ، وكانت شيماء بدورها قد نالت عقابها وقدميها تلهبها لكن بدون تورم او كدمات كما قالت لي حين سألتها.


قضيت الليل كله احفظ السورة  وذهبت اليوم التالي الى الجامع -بعد انتهاء محاضرات الجامعة- لصلاة المغرب ثم الدرس، وجلست وشيماء في محاولة فاشلة تماما للتسميع، ولا اعلم هل انا احفظ لكن اثناء التسميع انسى وارتبك؟ ام ان السورة لا تثبت من الاصل؟
فقالت لي شيماء: والله انتي الظاهر عايزة تتمدي فعلا مافيش فايدة فيكي، ننادي عالشيخة فاطمة تمدك بقى دلوقت؟ ههههههه
قلت لها وانا اضحك حرجاً: الظاهر لازم اجرب موضوع المد على رجلي دة فعلا، مين عارف يمكن يكون بيحفظ فعلا ويجيب نتيجة، بس اعمل ايه؟ هروح اقول لها مديني؟ مش ممكن طبعا 
شيماء( وزي ماتكون ما صدقت): طيب استني انا هقول لها!! 
وقامت دون ان تنتظر ردي حتى!
 ورجعت وكأنها تزف الي خبر فرحي مثلا!
شيماء: خلاص ابسطي، آخر اليوم هتستني معانا، نمدك انتي الاول، وبعدين الشيخة تحاسبنا لما انتي تمشي!


لم اصدق ما سمعت! ظننتها تمزح، نظرت للشيخة فاطمة احاول ان افهم هل فعلا حدث اتفاق بينها وبين شيماء على مدي على قدمي؟! فأومئت لي باسمة من بعيد! 


صلينا العشاء جماعة وانصرف الناس واغلق الباب، ثم نادت علي الشيخة فاطمة.. 
هي: انا وافقت امدك على رجلك عشان انا عارفة ان الفلكة بتجيب نتيجة فعلا، وانك فعلا هتركزي، كلنا حفظنا كدة.. اللي قدامك دي رجليها كانت بتورم وهي صغيرة عشان تحفظ، سيدنا في الكتاب بقى ماكانش بيرحم، ويامة مدني على رجلي وورمهالي، بس انا بقى حنينة ما بورمش رجلين بناتي،
 وابتسمت في حنان وصاحت: هاتولي الخيرزانة!
بينما جاءت واحدة من المحفظات بالفلكة وجائت اخرى:
" اقعدي عالارض واقلعي الشراب ومدي رجليكي"
كنت ارتدي العباءة وتحتها البنطال كعادتي ،، جلست وانا ارتعد وخلعت جواربي وارجلي فعلا ترتعشان.. وجائتا البنتان امسكتا بقدمي وادخلاها في الفلكة ولفوها ورفعوها لأعلى، لأجد نفسي نائمة بعد ان كنت اجلس 


وجاءت الشيخة فاطمة بالخيزرانة لتضربني على قدمي لأول مرة في حياتي، لسعة غريبة، كهرباء تسري في جسدي كله، وانهالت بعدها الضربات ضربة تلو الاخرى وقدمي تنكمش وافركهما ببعض من "لسوعة" الخيزرانة
تلقيت عدد من الضربات لا اذكره، لا اذكر سوى زنة وحكة في قدمي ووخز والم اعاقني عن الوقوف على قدمي للوهلة الاولى بعد ان نزلت من على الفلكة.


طبطبت عليّ شيماء وانا اتألم خجلة، استندت عليها لحد الباب، اخذت حذائي وانصرفت للبيت وانا انظر الى اهلي في ارتباك( ممدودة على رجلي وخايفة يبان علية حاجة)


ومرت الايام وانا احاول ان احفظ.. لكن ايضا... دون جدوى 

هناك 50 تعليقًا:

  1. تحفة و عقبال ما يبقى بجد :)

    ردحذف
  2. واااااااااو رووووعة والى الامام

    ردحذف
  3. تسلم ايد الشيخه

    ردحذف
  4. بصراحة عمري ما قرأت قصة وحسيت إنها واقعية جدا زي دي
    وكمان اسلوبها سلس جدا وبعيد عن التكلف المصطنع اللي قرفنا منه في القصص التانية
    يا ريت تستمري بنفس الطريقة وتتحفينا بروائع تانية كمان

    ردحذف
  5. هو انتا شادى اللى كتبت قصه رابحه والفلكة اللى كان فيها خالتى مدرسه وبتدى مجموعات فى مكان زى البدرةم مش فاكرة البنت اللى اتمدت كان اسمها ايه بس اللى فاكراه ان كان فيها واحده بتمسك البان اسمها رابحه وبتسمى الفلكة الفلئه
    قصة جميلة بجد
    على فكرة فاطمة ده اسمى :)

    ردحذف
  6. صراحه ياجماعه فعلا الفلكه بتجيب نتيجه وسريعه جدا بس مابعرف ليش البنت دي مو راضيه تحفظ حتى بعد الفلكه

    ردحذف
  7. الرد المنطقي من خلال القصة انها بتحتب الفلكة ومش راضية تحفظ علشات تتفلك تاني وتالت

    ردحذف
  8. ممكن حد منكم يمدني على رجليه

    ردحذف
  9. الفلكة الأولي24‏/10‏/2010، 6:18:00 ص

    أناإسمي طارق اتمديت على رجليا أربع مرات مرة في أولى إعدادي ومرة في 3 ع ومرة في تانية ثانوي ومرة في ثالثة ثانوي مرتين كانوا في الفلكة ومرتين على الكرسي وهحكي عن أول مر ة إتمديت فيها أنا كنت في إجازة الصيف في بلد أرياف قبل محافظة دمياط - أنا من طنطا أصلا - وكانت عملية الطهارة لسه ما تعملتليش وسمعت بنت خالتي - أخصائية اجتماعية - بتكلم الممرضة علشان تيجي تعلملها ليا في البيت ولما سألتها يعني إيه طهارة قالتلي متتكلمش في الموضوع ده الموضوع ده للكبار وسمعت بنت خالتي بتتكلم في الموضوع مع بنت خالتي التانية خدني الفضول وسألتها تاني قالتلي أنا مش قولت لك متتكلمش في الموضوع ده أنا لازم أمدك على رجليك علشان تتأدب وجابت حبل وعصاية خشب زي المسطرة وجابت كرسي كبير وجامد وقلبته وقالت أقعدعلى السجادة قعدت وقالنلي إرفع رجليك على الكرسي رفعتهم وكتفت رجليا بحبل في الكرسي ومسكت العصاية ونزلت على رجليابالعصايةوأنا بتحايل عليها معلش يا أبلة وهي بتمدني على رجليا وتقوللي لازم أدبك قعدت بعديها يومين معرفش أمشي على رجليا من العلقة إللى أنا خدتها ودي كانت أول تجاربي مع الفلكة والمد على الرجلين .

    ردحذف
  10. قصة الشيخة فاطمة قصة جميلة جداوياريت يكون فيه قصص فلكة للكبار فس سن الكلية أو أكبر بيبقي لها طعم حلو - طارق

    ردحذف
  11. الله يشفيكم من الهبل اللي انتم فيه
    نتمنى لكم الشفاء العاجل

    ردحذف
  12. الأخ إللي بيقول ربنا بشفيكم بقوله ليه التجريح عاجبك الكلام أهلا بيك مش عاجبك ممكن تنسحب بهدوء بدون ما تجرح حد ولا إيه ؟ مها أحمد

    ردحذف
  13. اخي العزيز
    انا لا اقصد التجريح
    بس والله انتم مرضى ومرضكم مستعصي جدا
    وحالتكم صعبه
    روح الله يشفيكم سواء كنتم اناث او ذكور
    ونشوفكم انشاء الله ناس فطرتها سليمه مش (فلكه شبشب ولا عصايا )
    وشكرا

    ردحذف
  14. الاخ بتاع ربنا يشفيكم
    دة انت متابع وبتعلق وبترد على المعلقين كمان! اهلا بيك معانا ;)

    لينا

    ردحذف
  15. حرام كده احنا وصل بينا الحال اننا ندخل اشرف العلوم و هو حفظ القران بمشاعر و احاسيس جنسيه اتقوا الله

    ردحذف
  16. يا اخت لينا
    انا بتاع ربنا يشفيكم ههههههههههه
    وشكرا على الترحيب
    انا فعلا اتابعكم من فتره طويله
    بس صدقيني اتابعكم زيما اتابع عالم الحيوان
    اتمعن في خلق الله فيكم
    ومره ثانيا ربنا يشفيكم
    وشكرا

    ردحذف
  17. انا اول مرة اتمديت على رجلى كنت فى ابتدائى اخدت 20 خرزانة على رجلى عشان محفظتش بعدها حفظت على طول وبقيت متوفقةالفلكة بتجيب نتيجة جدا

    ردحذف
  18. انا اتعلقت فى الفلكة 3 مرات اول مرة كنت فى المدرسة محفظتش القرأن المدرس امرنى اقلع الجزمة والشراب ولما قعدت اعيط خلى اتنين من زمايلى يقلعونى الجزمة والشراب وقعدونى على الديسك ومسكوا رجلى واتضربت بالخرزانةوتانى مرة لما سقطت بالمدرسة بابا علقنى على الفلكة وضربنى وتالت مرة شتمت اخويا وعورته ماما جابت الفلكة علقتنى عليهاوضربتنى وفضلت متعلقة عليها لحد بابا ماجيه كمل عليا وذنبنى طول اليوم واقفة وشى فى الحيط وايدى فوق اصل اخويا فرخة بكشك عندهم

    ردحذف
  19. انا بحب قصص الفلكة جدا بحب اسمعها واشوفها كمان بس بتكسف لازم اشوفها لوحدى ونفسى اتمد على رجلى وامد كمان معرفش ليه انا اتمديت مرة واحدة بس على رجلى من 16سنة فاتوا بس كنت حاسة بمتعة ومش حسا بالم خالص

    ردحذف
  20. كان نظام المدرسة عندنا ان المدرسين بيكتبوا اسماء الطلبة المشاغبين ويودواالورقة دى للمدير ويعاقب الطلبة يوم الخميس فى الطابور وكان اسمى من ضمن المشاغبين وكل مدرس طلع الاولاد المشاغبةفى الطابور ولقيت المدير بيقولنا اقلعوا الجزم والشرابات هتتمدوا على رجليكم فى الطابور وفعلا كل واحد منا اخد20 خرزانة على رجله لحد مرجلينا ورمت وبعد كدة اتذنبنا فى الحوش

    ردحذف
  21. شكر وياريت المزيد من قصص الفلكة

    ردحذف
  22. انا مرة امتديت على رجليا في الفلقة كان عمري 17 سنة كانت امي و ابي مسافران لمدة يومان لحضور زفاف احدى اقاربنا في محافظة اخرى وبقيت انا واخويا اللي عنده 25 سنة لوحدنا في البيت وصارت الحادثة دي لما اخويا شاف باكيت سجائر بغرفتي وقتها انا كنت في المدرسة وستناني لحد مارجعت البيت وقتها قال لي تعالي شوية على غرفتي عاوز اتكلم معاك ولما رحت معاه نيمني على الارض ورفعلي رجليا وربطهم في الخشب بتاع السرير وجاب خيزرانة طويلة جدا وبدات الخزرانة تنزل على رجليا واحدة ورا التانية اناكنت اول مرة بمتدد على رجليا سمعت عنها لكن ماجربتهاش المهم كان اخويا برفع ايدو لاكتر درجة ممكن وبيضربني بالخيزرانة على رجليا بكل قوتة أكلت يوميها وبدون مبالغة 55 خيزرانة وكل ماكنت اصرخ اكتر كان بيضربني بقوة اكتر واكتر وبعد ماضربني خلاني واقفة على الارض الباردة حوالي 15 دقيقة وهذا العقاب لم أنساه في حياتي .

    ردحذف
  23. أنا عمرى ما أتمديت على رجليا فى المدرسة الحمدللة كنت أشوف الأولاد و هم بيتمدوا على رجليهم و يصرخوا من الألم حررررررررمت يا أستاذ آآآآآآآآآخر مرة و اللة أبوس رجليك كفاية لكن كان الأستاذ يزيد عدد الخرزانات حتى يكون باطن القدم أحمر كالدم ............... أنا بخاف مووووووووت فكنت أذاكر دروسى جيدا حتى ما أتذوق طعم الفلكة و كنت من المتفوقين و لكن جاء اليوم الموعود و أنا شاب عندى 16 سنة أتمديت على رجليا أمام أصدقائى فى مسجد التوحيد........ كان الشيخ عبد العليم يوم الخميس من نهاية كل أسبوع لازم يسمعلنا ربع جزء من القرآن على أن أقوم بأختيار الجزء الذى أحفظة جيدا و لكن فى هذا اليوم طلب منى الشيخ تسميع جزء قديم سبق حفظة فقلت لة أنا أحفظة جيدا و لا أظن أنى أحتاج مراجعتة رغم أنة طلب من ذلك فقا لى سوف تعاقب لو غلط فية ...... رفضت أن أراجعة و بدأت التسميع و كان النظام فى الحفظ أذا أخطأت أكثر من 5 أخطاء تبقى مش حافظ و تنال أقصى عقاب و هو عادة الضرب على اليدين بمسطرة الشيخ فى آخر الدرس............. و لكنى هذة المرة أخطأت 12 مرة ........فقاللى الشيخ الم أطلب من مراجعة هذا الجزء و رفضت............ فقلت أنا آسف ياشيخ ......... فقال الشيخ ما جزاء المغرور يا أيهاب ....... فقلت واللة آخر مرة عمرى ما أسمع الا بعد المراجعة........... فقاللى الشيخ أقلع شرابك و أرفع رجليك فوق و أحضر خرزانة سوداء لم أرها من قبل و قام أتنين من أصحابى بمسك قدمى بأحكام و أتنين آخرين بتكتيف يداى فلا أستطيع الحركة قط و أنا أتوسل للشيخ أنا عمرى ما أتمديت على رجليا أبوس رجليك سامحنى......... قال الشيخ هذة العلقة سوف تذكرها كلما وسوس لك الشيطان بالغرور و رفع الخرزانة عاليا ثم شقت الهواء كالبرق و نزلت على منتصف قدمى كالزلزال و صرخت آآآآآآآآآآآآآآآآآآآة و توالت الخرزانات واحدة تلو الأخرى و أحسست وقتها لماذا كان يصرخوا الأولاد فى المدرسة كفاية يا أستاذ........... فبدأت أقول للشيخ أبوس رجليك كفاية حررررررررررمت كأنى طفل ضربنى الشيخ يومها 100 خرزانة و عند آخر خرزانة قال لى تبي و لا لسة فقلت لة تبت و اللة و لم تكن هذة آخر علقة من الشيخ عبد العليم.

    ردحذف
  24. جامد جدا يا ايهاب :)

    ردحذف
  25. انا عمرى ما جربته بصراحة بس بتخيل انى بمد اى حد اشوف رجله ونفسى امد حد بس بجد وخايف اعمل كده مع زوجتى

    ردحذف
  26. انا لانا بحب الفلقة كثير ناوية جربها

    ردحذف
  27. طب ممكن تكلامني

    ردحذف
  28. انا تمديت على رجلي حتى جرحت احدى قدماي واصبح باطنهما احمر

    ردحذف
  29. انا تمديت 4 او 5 مرات في المدرسة يعني الفلقة الاولى بسبب الشغب في حصة الفرنسية قعدت فوق الطاولة وخلعت الحذاء كانت ماسكا في ايدها كابلي الضرب به مؤلم جدا بقطع الرجل اكثر من الخرزانة كانت الاستاذه غاضبة فانا بصراحة كنت خائفة جدا وفي موقف محرج امام الطلاب اكثر من 40 طالب فنهالت علي بالضرب على رجلي حتى احمرتا وجرحت ولم استطع الوقوف كنت امشي اعرج اضع رجل وارفع الاخرى وفي مرة في حصة العربية اكلتها بسبب عم الحفظ فنادت علي الاستاذه فقالت اجلسي فوق الطاولة ونادت على طالب جاء ومسك رجلي كان ضخم امسك رجلي باحكام لم استطع تحريكهما وجاءت بعصا وبدات ضربي على رجلي وكان الالم كبير وان كنت عايزه ابكي بس الفصل وطلاب الفلقة عقوبة تشعرك بالاحراج والذل ولما انتهت يعني لم استطع الوقوف ولا المشي كنت امشي بشوي بشوي الله يسامحهن كنا رح نتشل من كثرة الضرب على الاقدام

    ردحذف
  30. انا احب قراءةمثل هذه القصص لكن اكره ان اشوف احد في هذا الموقف المحرج مرة استاذة كان بده تعطيني فلقة لكن اقسمت اني لم اضرب و تقدم جميع زملاءي و كنت اعرف ان والدي سيقفان معي لانهم يقولون ادرسي و يمكنك ان تشاغبين و لم اتقدم للفلقة رغم ابتزازاتهم القوية لكن اخدت 5دقات على ايدي قول للجميع انن ما يمتدون مهما كان ليحافضوا على كرامتهم وشكرا

    ردحذف
  31. كنت فى خامسة ابتدائى وكنت مشاغب جدااااا كنت انزل للناظر اقوله معندناش مدرس فى الفصل ويكون عندنا المدرس فى الفصل ومكنتش احضر الحصص كنت بقعد فى حوش المدرسة لحد موقعت فى ايد مدرس الالعاب وده كان مبيرحمش علقنى من رجلى فى حوش المدرسة ومدنى على رجليا وتانى يوم ذنبنى فى الطابور وشى للحيط وايدى لفوق ادام المدرسة كلها وبرضه مبطلتش شقاوة

    ردحذف
  32. يجماعه ابي اتواصل مع الشيخه شلون

    ردحذف
  33. ما تربينا ولا تعلمنا الا برفع ارجلنا على الفلكة

    ردحذف
  34. انا ابي بنت اتمدني مو رجال

    ردحذف
  35. انا اتمديت على رجلى قبل كده كتير فى المدرسة وفى البيت بس هحكى عن اكتر قصة اثرت فيا كنت بزور جدى يوم الاجازة مع ماما وكان جدى ناظر فى مدرسة وطلب منى يراجع معايا دروسى وعملى امتحان الصراحة منجحتش فيه خلى ماما وخالتى يمسكوا رجلى ومدنى على رجلى بالخرزانة ده اكتر موقف اثر فيا لانه كان ادام اهلى الله يسامحك ياجدى

    ردحذف
  36. مستحيل كدا عمر الضرب ميربى او يعلم حد دا مرض نفسى الى انتو فيه ده

    ردحذف
  37. القصة فعلا من احلى القصص اشكر الكاتب بشدة
    بحب المد جدا
    و جربته كتبر مع صحابى باى حجة
    مرة بلعبة الشايب و مرة عقاب متفقءعليه عن تاخر فى المواعيد و مرة علشان التقصير فى الصلاة او فى الدراسة و هكذا
    دايما المد بالخرزاتة الرفيعة والخفيفة و عدد ضربات كبير 100 او اكثر و الميزة فى الخرزانة الرفيعة انها بتلسوع جدا جدا ولكن متعلمش ولا تعمل ضرر للجلد فقط احمرار خفيف ولكن الالم و اللسوعة فظيعة جدا لدرجة انها تخدع الى بيضرب و تخليه يقول هو الى بينضرب بيصوت كه ليه ؟ و يبقى معاه حق لانه مش شايف الا احمرار خفيف و بس
    لازم يكون مجربها على رجليه علشان يقدر

    ردحذف
  38. انتو اغبياء عشان كده تسوو الفلكه وجع يالأغبياء الله يشفيكم بس قولو امييييين يارب العالمين


    هههههههههههههههههههه

    ردحذف
  39. اقولكم ليز امسحو الام وحطو طاء يصير طيز في وجهكمم

    ككك

    ردحذف
  40. انا بقي عايشه مع خالتي كل اما اغلط تمدني واخيرا بقت تحرقني بالشمعه في مناطق حساسه

    ردحذف
  41. المدونة مش للاعلانات يا حبيبي منك له! انتوا ايه مابتزهقوش من الهبل دة؟؟؟

    ردحذف
  42. وشكرا لكل اللي شارك سواء بنقد سلبي او ايجابي او بقصة
    واللي عايز يبعت قصص تضاف لباب القصص يبعت لي انشرها بالاسم اللي يختاره
    li_hasson@hotmail.com

    وللناس المتخلفة اللي داخلة تشتم وتلقح جتتها: خليها تاكلكم

    ردحذف
    الردود
    1. مرة واحدة اتعبطت من الابلة فى الابتدائى علشان نسيت احل واجب الرياضة

      حذف
  43. مممممممممممممممممممممممم قصه جميله جدا يا ريت لو لها جزء تاني

    ردحذف
  44. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  45. بصراحة قصة جميلة جداً و الأسلوب رائع

    ردحذف
  46. في جزء ثاني؟

    ردحذف